čtvrtek 5. června 2014

Ještě než umřu - Jenny Downham

Ještě než umřu - Jenny Downham


Originální název: Before I Die
Počet stran: 244
Nakladatelství: Eroika
Vydání v originále: 2007
Vydání u nás: 2010

Anotace:
Sedmnáctiletá Tessa má stejné pocity, touhy a plány jako její vrstevníci. Na jejich uskutečnění má ovšem podstatně méně času. Trpí leukémií v pokročilém stadiu a v takovém rozsahu, že není možná žádná další léčba. Tessa se smiřuje s neodvratným osudem svérázným způsobem: sepíše si seznam věcí, které by ještě chtěla stihnout, dokázat, zažít, a pokud jí zdravotní stav dovolí, pustí se bezhlavě do jejich plnění.  Hluboká a pochopitelná lidská touha chovat se někdy jinak, než je běžné, porušit zákony, prožít skutečné dobrodružství, bláznivě se zamilovat, uniknout ze všednosti a konvencí se v kulisách umírání a omezeného času mění v napínavý a překotný boj o holé přežití, o samou podstatu lidské existence. Intenzivní příběh  odkrývající pozadí zamotaných rodinných vztahů, skrytých bolestí, příběh o rodičovské, sourozenecké a partnerské lásce, příběh o smíření a pomíjivosti všedních problémů promlouvá svou neúprosností, nesentimentalitou a jednoduchostí ke všem generacím čtenářů. 
Proč jsem si knihu vybrala:
Na tuto knihu jsem se dívala, už nějakou tu dobu. Řekla bych, že mě upoutala obálka s modrýma očima i anotace. Nicméně pořád jsem se nemohla rozhodnou. Knihu s tímto tématem jsem četla jen jednu (Hvězdy nám nepřály) a velice se mi líbila, tak jsem se pustila do čtení.


Můj názor:
Tahle kniha se mi strašně těžce hodnotí. Vlastně ani nevím, jestli jsou 3 hvězdičky málo nebo moc. Do knížky jsem šla s tím, že to bude o dívce vyrovnané se svým krutým osudem, a možní i s nějakým dívčího románkem, který se opravdu odehrál. Hlavní hrdinka je Tessa, která už nezbývá moc času. Má totiž leukemii. Musím říct, že tohle se mi už dlouho s žádnou knížkou  nestalo. Hlavní hrdinka mě neskutečně po většinu knížky vytáčela. Určitě nepochopím, jaké to je umírat, ale její chování mě někdy až děsilo. V pár situacích už jsem měla chuť jí jednu vrazit.  Chápu, že chtěla žít život naplno a vychutnat si každou vteřinu , která jí zbývá, nicméně její chování k ostatní jsem chvílemi vůbec nechápala. To jak se chovala ke své matce bych ještě pochopila, ale to co předváděla v chování jiných postav mi nešlo na rozum. Hlavně k jejímu starostlivému otci. Když se jí přitížilo, začínala jsem jí  litovat a chápat proč chce splnit svůj seznam, který si napsala.  Kdo by nechtěl mít kluka či řidičák, ještě než umře. I když některé věci na seznamu byli pěkné perličky. Bohužel mě kniha nechytla za srdce, tak jak jsem očekávala. Neříkám, že byla špatná, styl psaní mi vyhovoval. Kniha se četla celkem rychle. Faktem je, že mi tam prostě něco chybělo a něco překáželo. I přes chování Tessy, které mi knížku trochu zprotivilo, jsem ráda, že jsem si jí přečetla. 


Autorka:
Jenny Downham je britská spisovatelka žijící v Londýně. Původně se věnovala divadlu. Jako herečka působila sedm let v divadelní společností zaměřené na práci s komunitami mladých lidí v různorodých prostředích – ve věznicích a nápravných zařízeních, v nemocnicích, v mládežnických klubech a na sídlištích. Po narození druhého dítěte herectví opustila a tvůrčím prostorem se jí stalo psaní. I zde svůj zájem směřuje k dospívajícím lidem. Její první román Ještě než umřu ale není jen o životě dívky na pomezí dospělosti. Je především příběhem, který vás nutí přemýšlet nad tím, nakolik svůj život prožíváte naplno.

Hodnocení:





1 komentář:

  1. Tak táto knižka by sa mi asi nepáčila a nezaujala by ma....pekná recenzia-krátka,ale výstižná...to sa mi páči :)

    OdpovědětVymazat